Skatteverket Adressändra

Om du ändrar din adress måste du anmäla adressändringen till skatteverket så att det kan anteckna rätt adress.

Dina adressuppgifter är viktiga för att Skatteverket ska kunna avgöra i vilken kommun du ska betala din skatt, samt för samhällsplaneringen i övrigt.

Hur ändrar jag min adress på skattekontoret?

För att ändra adressen du har registrerat i systemet måste du skicka en flyttningsanmälan till Skatteverket. För att göra detta måste du logga in på skattekontoret, med din elektroniska legitimation.

Om du inte har en elektronisk legitimation kan du göra inflyttningsanmälan på en pappersblankett. Men om du har anmält dig till tjänsten för obehörig adressändring kommer du inte att kunna anmäla din flytt på pappersblankett, utan endast genom tjänsten för flyttanmälan.

Efter att ha skickat meddelandet om borttagning kommer skatteverket att sprida din nya adress till olika myndigheter, kommuner och landsting. Andra företag, som banker och försäkringsbolag, kommer också att kunna få din nya adress.

När måste jag lämna in anmälan för att flytta?

Det är viktigt att du registrerar dig före inflyttning eller senast en vecka efter inflyttning. Din nya adress börjar gälla från och med den dag du flyttar. Om du däremot lämnar in din anmälan senast en vecka efter flytten gäller din nya adress från den dag anmälan kommer in till skattekontoret.

Om du redan har anmält adressändringen till skatteverket ska du inte skicka en ny anmälan för samma ärende. Observera att det kan ta upp till två veckor innan ny information registreras.

Om du har frågor om din ansökan eller vill göra några ändringar, kontakta Skatteinformation på 0771-567 567.

Hur begär man vidarebefordran av e-post?

När du begär vidarebefordran av e-post, vidarebefordras e-post adresserad till din gamla adress till din nya adress.

Om du vill ha denna tjänst kan du begära den från Svensk Adressändring AB mot en avgift. Mailet vidarebefordras sedan under en bestämd tidsperiod som vanligtvis är ett år.

Hur blockerar man obehörig adressändring?

I tjänsteblocket för obehörig adressändring kan du tala om för skattekontoret att du vill att din flyttbesked och en särskild postadress endast ska göras med ett elektroniskt ID.

På detta sätt förhindrar du obehöriga från att ändra adressen i ditt namn. Endast du kan aktivera eller avaktivera spärren med din elektroniska identifiering.

Observera att tjänsten Blockera obehörig adressändring endast är tillgänglig för personer över 18 år.

Vanliga frågor

  • Var kan jag kontrollera om min flyttförfrågan har skickats?

    Logga in på Mina Sedor för att kontrollera om skattekontoret har tagit emot din ansökan. Om du har en digital brevlåda får du en avisering när Skatteverket har registrerat din flytt.

  • Kan jag ändra ett skickat omlokaliseringsmeddelande?

    Om du behöver rätta ett fel i din flyttsedel, vänligen kontakta Skatteupplysningen på 0771-567 567.

  • När uppdateras min adress?

    När du använder den elektroniska tjänsten tar det bara några minuter för din adress att uppdateras om registreringen är klar och överföringsdatumet har passerat. Annars registreras din nya adress när flyttdatumet infaller.

    Om ditt inflyttningsmeddelande är ofullständigt kommer meddelandet att behandlas manuellt av en administratör. När din flyttförfrågan registreras beror på handläggningstiden vid den tidpunkten.

  • Hur anmäler jag en flytt om jag inte har elektronisk legitimation och jag inte kan skriva ut en pappersblankett?

    Om du inte kan komma åt e-tjänsten eller skriva ut ett formulär, ring Skatteupplysningen, som fyller i ett formulär och skickar det till din adress för godkännande.