Skatteverket Flyttanmälan

Om du planerar att flytta måste du lämna en flyttningsanmälan till Skatteverket så att du blir folkbokförd på rätt adress.

I allmänhet är orten där du är folkbokförd viktig för att avgöra i vilken kommun du ska betala din skatt. Dessutom påverkar det också samhällsplaneringen, vad gäller bostadsbyggande, skolor och äldreomsorg.

Nedan hittar du relevant information om hur du skickar anmälan om flytt till skattekontoret vid flytt.

Hur skickar man meddelandet om flytt?

När du flyttar ska du lämna en flyttbesked till Skatteverket. Denna procedur är gratis och du kan göra den enkelt genom borttagningsregistreringstjänsten.

Det är viktigt att du registrerar dig innan du flyttar in eller senast en vecka efter att du flyttat in. Om du lämnar in din anmälan senare än en vecka efter flytten gäller din nya adress från den dag då anmälan kom in till skattekontoret.

När din flyttanmälan är behandlad kommer Skatteverket att sprida din nya adress till olika myndigheter, kommuner och landsting, såsom Försäkringskassan, Migrationsverket, Lantmateriet, Transportstyrelsen, Studiestöd Svenska och Svenska Pensionsmyndigheten.

I allmänhet kan du göra din flyttanmälan via den elektroniska tjänsten eller genom ett pappersformulär.

Genom den elektroniska tjänsten

Du kan registrera din nya adress via Flyttanmälans e-tjänst. För att göra detta behöver du bara ha ett elektroniskt ID, såsom ett mobilt bank-ID, ett Freja + elektroniskt ID eller ett AB Svenska Pass.

Efter att du har registrerat dig behandlar och godkänner Skatteverket din flyttansökan på några minuter.

Med pappersformulär

Om du inte har ett elektroniskt ID kan du göra en flyttanmälan på ett pappersformulär. Du ska ladda ner blanketten SKV 7845, skriva ut den, underteckna den och skicka den till skatteverket. Om du önskar kan du ladda ner det digitala formuläret för omplacering inom Sverige genom att klicka här.

Om du däremot har spärrat din adress på grund av obehörig adressändring kommer du inte att kunna registrera din flytt på en pappersblankett utan måste göra det via tjänsten för flyttanmälan.

Tjänst för vidarebefordran av e-post

Skatteverket gör tjänsten för vidarebefordran av post tillgänglig för dig. Genom denna tjänst skickas e-post adresserad till din gamla adress till din nya adress.

Om du vill vidarebefordra din post, vänligen skicka en begäran till Svensk Adressändring AB mot en avgift. Posten vidarebefordras sedan under en bestämd period, vanligtvis ett år.

Vanliga frågor

  • Hur vet jag om min ansökan har tagits emot?

    För att kontrollera om Skatteverket har tagit emot din förfrågan om att flytta, gå till Mina sidor. Om du har en digital brevlåda får du en avisering när skatteverket har registrerat din flytt.

  • Hur lång tid tar det för skatteverket att behandla min ansökan?

    Det tar vanligtvis upp till två veckor för Skatteverket att registrera din nya adress.

    Kom ihåg att du inte ska skicka ytterligare ett flyttbesked för samma ärende. Om du har frågor om status för din ansökan kan du kontakta Skatteinformation på 0771-567 567

  • Hur ändrar man ett flyttmeddelande som redan har skickats?

    Om du behöver rätta till ett fel i din flyttningsanmälan, vänligen kontakta Skatteupplysningen på 0771-567 567.

  • Vad gör jag om någon som inte bor hos mig är folkbokförd på min adress?

    Om detta händer bör du skicka tillbaka brevet till avsändaren, skriva "retur avsändaren: bor inte på den här adressen" och skicka brevet. På så sätt kommer avsändaren att veta att personen inte bor på den adressen.

    Om du känner personen kan du be dem att rapportera flytten till rätt adress.