Skatteverket Deklaration: Allt du behöver veta

Som skattebetalare är det din plikt att lämna in din skattedeklaration i tid, särskilt om du vill undvika straffavgifter och tilläggsavgifter.

Nedan hittar du en guide med viktig information om hur du ska lämna in din skattedeklaration, när du ska lämna in den och hur du får en eventuell återbetalning.

Vem måste lämna in en skattedeklaration?

Det första du behöver veta är om du är skyldig att lämna in en skattedeklaration, eftersom alla inte är skyldiga att göra det.

Om du har fått en pappersblankett för skattedeklaration måste du lämna in den. Du måste också anmäla till skattemyndigheten om du uppfyller något av följande kriterier:

  • Du bor permanent i Sverige.
  • Du har nyligen flyttat till Sverige och planerar att bo här i mer än ett år.
  • Du har bott i Sverige tidigare.
  • Du har varit anställd av ett företag i Sverige.
  • Du har anställts för att utföra arbete i Sverige för ett utländskt företag med fast driftsställe i Sverige.
  • Du har varit anställd för att utföra arbete i Sverige i mer än sex månader för ett utländskt företag utan fast driftsställe i Sverige.

För mer information om de omständigheter som kräver skattedeklarationer, se “Vem ska deklarera?”

Vad måste jag deklarera?

I regel deklareras de flesta av dina inkomster till Skatteverket av din arbetsgivare, din bank eller Försäkringskassan. Dessa uppgifter finns därför redan på den deklarationsblankett som skatteverket skickar till dig.

I vissa fall måste du dock ange ytterligare information, till exempel om du äger ett företag eller om du sålde aktier eller bostadsrätter under 2021.

När måste jag lämna in min deklaration för 2022?

Du måste lämna in din inkomstdeklaration för 2021 senast den 2 maj 2022.

Om du av någon anledning inte kan lämna in din skattedeklaration i tid måste du ansöka om en förlängning av tidsfristen innan den ovannämnda tidsfristen löper ut. Om du får uppskov måste Skatteverket få din inkomstdeklaration senast den 16 maj.

Du kan ansöka om förlängning via Mina sidor med hjälp av din svenska e-legitimation. Om du vill kan du också ringa skattekontoret på 0771 567 567 567 (eller +46 8 564 851 60 från utlandet).

Hur lämnar du in din skattedeklaration på skattekontoret?

Det finns flera olika sätt att lämna in din skattedeklaration:

Via textmeddelande

Du kan lämna in din skattedeklaration genom att skicka ett sms till skattekontoret om du uppfyller följande kriterier:

  • Du behöver bara godkänna din skattedeklaration. Om det finns fel som du måste rätta till kan du inte lämna in din skattedeklaration via sms.
  • Du har fått din skattedeklaration i pappersform till din hemadress.
  • Du har ett svenskt personnummer.
  • Du har ett svenskt mobilabonnemang.

Om du uppfyller alla dessa villkor följer du de här stegen:

  1. Ha din pappersskattedeklaration redo.
  2. Hitta dina personliga koder under "Specifikation till Inkomstdeklaration 1".
  3. Skicka ett textmeddelande med ditt personnummer och din signaturkod till 71144. Lämna ett mellanslag mellan ditt personnummer och din signaturkod.
  4. Slutligen får du ett sms som bekräftar att du har lämnat in din skattedeklaration.

Per telefon

Om du vill kan du lämna in din skattedeklaration genom att ringa skattekontoret om du uppfyller följande kriterier:

  • Du behöver bara godkänna din skattedeklaration. Om det finns några fel som du måste rätta till kan du inte lämna in din skattedeklaration via telefon.
  • Du har fått din skattedeklaration på ett pappersformulär som skickats till din hemadress.
  • Du förstår svenska eller engelska.

Om du uppfyller kriterierna ovan följer du de här stegen:

  1. Ha din pappersblankett för skattedeklaration redo.
  2. Hitta dina personliga koder under "Specifikation till Inkomstdeklaration 1".
  3. Ring 020-567 100 eller +46 8 764 92 40 om du ringer från utlandet.
  4. Följ de förinspelade instruktionerna och vänta tills du hör ett meddelande som bekräftar att din skattedeklaration har lämnats in.

Med post

Du kan också skicka din skattedeklaration per post.

Om du bara behöver godkänna din skattedeklaration behöver du bara skriva under blanketten. Om du behöver ändra eller lägga till några uppgifter måste du också ange en ny siffra för det totala beloppet i den vita rutan.

När du har undertecknat deklarationen ska du skicka den till följande adress:

Skatteverket
Inläsningscentralen
Inkomstdeklaration 1
FE 8000
107 75 Stockholm

Genom den elektroniska tjänsten

Ett annat sätt att lämna in din inkomstskattedeklaration är genom skattemyndighetens e-filing-tjänst.

Så här gör du:

  1. Logga in i Skatteverkets e-tjänst med din svenska e-legitimation eller personbeteckning.
  2. Om du behöver lägga till eller ändra uppgifter kan du göra det via e-tjänsten, men bara om du är inloggad med en svensk e-legitimation, till exempel Bank-id.
  3. När du är redo att lämna in din skattedeklaration går du till menyn och väljer "Skicka in".
  4. När du har kontrollerat alla uppgifter klickar du på Nästa.
  5. Därefter undertecknar du din skattedeklaration med din svenska e-legitimation eller signaturkod.
  6. Slutligen får du en bekräftelse på att du har lämnat in din inkomstskattedeklaration.

Via Skatteverkets app

Om du vill kan du också lämna in en skattedeklaration med hjälp av Skatteverkets app.

Så här ska du göra:

  1. Ladda ner Skatteverket-appen på din enhet. Du kan ladda ner iPhone- eller iPad-versionen här eller Android-versionen här.
  2. Logga in med din svenska e-legitimation eller personliga identifieringskod.
  3. Använd sedan din e-legitimation eller signaturkod för att godkänna din deklaration.
  4. Slutligen får du en omedelbar bekräftelse på att du har lämnat in din skattedeklaration.

När får jag min återbetalning?

När du har lämnat in din skattedeklaration beräknar skattekontoret den skatt du är skyldig och meddelar dig.

Om du har registrerat ett bankkonto hos skattemyndigheten får du din återbetalning automatiskt. Utbetalningen av din återbetalning bestäms av det datum och den form som du lämnade in din skattedeklaration.

För mer information, se "Få skatteåterbäring".

Ofta ställda frågor

  • Vad gör jag om jag inte har fått någon pappersblankett för inkomstskattedeklaration?

    Om du inte har fått en pappersblankett för inkomstskattedeklaration senast den 15 april 2022 kan du begära blanketten genom att klicka här.

    Du kan också kontakta Skatteverket via e-post eller genom att ringa 0771 567 567 567 (från Sverige) eller +46 8 564 851 60 från utlandet.

  • Måste jag lämna in min skattedeklaration på papper om jag redan har lämnat in den elektroniskt?

    Nej, om du lämnar in din skattedeklaration via Skatteverkets app, via e-filing, sms eller telefonsamtal behöver du inte skicka in en papperskopia av din skattedeklaration.

  • Måste jag lämna in en skattedeklaration om jag redan har betalat skatten?

    Ja, du måste lämna in en skattedeklaration även om du redan har betalat din skatt.

  • Vad händer om det finns ett fel i min inkomstskattedeklaration?

    Om detta inträffar ska du kontakta den som ansvarar för att lämna uppgifter om din inkomst till Skatteverket (t.ex. din arbetsgivare). När Skatteverket har fått de korrekta uppgifterna uppdateras uppgifterna i e-tjänsten och i Skatteverkets applikation.

    Om du fyllde i din skattedeklaration på en pappersblankett måste du korrigera uppgifterna själv, eftersom skattekontoret inte skickar dig en ny pappersblankett.