Hur loggar man in på skatteverket mina sidor - logga in?

Sedan Mina Sidor är det lättare för privatpersoner och företag att få tillgång till skattekontorets elektroniska tjänster. De kan också se sina skattedeklarationer och få information om folkbokföring och fastigheter, direkt från Mina Sidor.

Hur loggar man in på Mina Sidor?

För att logga in på Skatteverkets tjänster måste du använda en elektronisk legitimation.

Den elektroniska identifieringen gör att du kan komma in på Internet på ett säkert sätt och komma åt de elektroniska tjänsterna som erbjuds av skattekontoret, bland annat underteckna och skicka din skattedeklaration.

Hur får man elektronisk identifiering?

För att få en elektronisk id måste du ha ett svenskt personnummer och ha uppnått den ålder som utfärdare av elektroniska id anger på sin respektive webbplats.

De typer av elektronisk identifiering som du kan använda för att logga in på Mina Sidor är:

Mobilt bank-ID

Den här typen av elektronisk identifiering är för mobiltelefoner och surfplattor. Du kan använda ditt mobila bank-ID när du surfar från din mobila enhet eller från en dator. Du behöver bara ha mobilen eller surfplattan där du har Mobilt Bank-ID installerat och ha tillgång till internet.

Systemet kräver dock att din telefon eller surfplatta uppfyller vissa krav. För att läsa mer om det, klicka här.

Bank-ID

Bank-ID finns som en fil på din dator eller på ett kort, och du kan få det från banken där du är kund. För att kunna använda bank-ID på ett kort måste du dock ha en kortläsare.

Om du känner för det kan du se en lista över banker som utfärdar Bank-ID genom att klicka på här.

Telia och AB Svenska Pass

Om du inte är kund hos någon nätbank kan du ansöka om ett legitimationskort hos Skatteverket som även innehåller en elektronisk legitimation.

För att använda den elektroniska identifieringen av AB Svenska Pass som finns på ditt ID-kort behöver du en dator och en kortläsare. Om du vill använda Telia AB:s elektroniska ID som finns på ditt ID-kort behöver du en dator, en kortläsare och programvaran NetID.

För mer information om elektronisk legitimation på Skatteverkets ID-kort, klicka på här.

Freja eID Plus

Du kan också komma åt Mina Sidor på skattekontoret med ditt Freja+ elektroniska ID. Denna typ av gratis digitalt ID låter dig komma in i systemet och göra juridiskt bindande elektroniska signaturer.

Du kan läsa mer om denna elektroniska identifieringsmetod genom att klicka här.

Logga in på skatteverket med utländsk elektronisk legitimation

Som utlänning kan du logga in på Skatteverket med en elektronisk legitimation från ett annat EU-land, i enlighet med eIDAS-förordningen. För att se vilka länder som är tillgängliga för närvarande, välj inloggningsalternativet "Utländskt eID".

Genom att logga in kommer du att kunna komma åt Mina Sidor och rot- och kvadrattjänsten – företag. För att använda Skatteverkets övriga elektroniska tjänster måste du ha ett svenskt personnummer och en svensk elektronisk legitimation.

Om du behöver hjälp med ditt ärende kan du kontakta skatteupplysningstjänsten eller gå till ett av skattebyråernas servicekontor.

Elektroniska tjänster för privatpersoner

Skatteverket erbjuder följande elektroniska tjänster för privatpersoner:

Tjänster med elektronisk identifiering

  • Anmälan om preliminär A-skatt
  • Ansökan om särskild inkomstskatt
  • Ansök om att byta förnamn eller ändra tilltalsnamn
  • Ansök om bostadsuppskov i efterhand
  • A-skattsedel
  • Begära omprövning av fastighetstaxering småhus
  • Digital föräldraskapsbekräftelse
  • Fastighetsdeklaration, hyreshus
  • Fastighetsdeklaration, industri
  • Fastighetsdeklaration, lantbruk
  • Fastighetsdeklaration, småhus
  • Flyttanmälan
  • Förberedda uppgifter om din sålda bostad inför deklarationen
  • Inkomstdeklaration 1
  • Jämkning
  • Lämna samtycke
  • Lön, pension och sjukpenning med mera
  • Mina sidor
  • Ombud och behörigheter
  • Preliminär inkomstdeklaration
  • Punktskatt - händelse
  • Registrera företag på verksamt.se
  • Rot och rut – mina avdrag
  • Räkna ut avdrag för renoveringar och nybyggnation
  • Skattekonto
  • Skriv ut personbevis
  • Spärra obehörig adressändring
  • Särskild postadress

Tjänster utan elektronisk identifiering

  • Ansöka om befrielse från fordonsskatte
  • Ansöka om befrielse från trängselskatt
  • Begära omprövning eller överklagande av fordonsskatt
  • Begära omprövning eller överklagande av trängselskatt eller tilläggsavgift
  • Beräkna bostadsförsäljning
  • Beräkna ditt reseavdrag
  • Beräkna taxeringsvärde
  • Beräkningshjälp för omkostnadsbelopp
  • Beräkningshjälp när du hyr ut din privatbostad
  • Beställ kopia på bouppteckning
  • Beställ personbevis
  • Bilförmånsberäkning
  • Guide – deklarera för tjänster och gig
  • Hitta servicekontor
  • Hjälp att välja behörighet
  • Hämta din skattetabell
  • Hämta företagsinformation
  • Infoträffar
  • Jämkning för skolungdom
  • OCR-beräkning
  • Räkna om utländska inkomster
  • Räkna ut din skatt
  • Räkna ut rot- och rutavdrag
  • Räkna ut schablonintäkt (ISK)
  • Räkna ut skatt
  • Se beräkningsgrund för taxeringsvärden
  • Söka taxeringsvärde
  • Sök bland de vanligaste efternamnen
  • Sök hur många som har ett visst namn
  • Uppskovsguide

Elektroniska tjänster för privatpersoner

Skatteverket erbjuder även följande elektroniska tjänster för företag:

Tjänster med elektronisk identifiering

  • Anmäl, ändra, felanmäl och avanmäl kassaregister
  • Ansök om tillfälligt anstånd med skattebetalning
  • Dödsfallsintyg
  • EMCS
  • E-transport
  • Fastighetsdeklaration, hyreshus
  • Fastighetsdeklaration, industri
  • Fastighetsdeklaration, lantbruk
  • Fastighetsdeklaration, småhus
  • Filöverföring
  • Fråga om skatteavdrag
  • Förenklat årsbokslut
  • Grön teknik - företag
  • Inkomstdeklaration 1
  • Inkomstdeklaration 2
  • Lämna arbetsgivardeklaration
  • Lämna filer – CRS och FATCA samt CbCR
  • Lämna kontrolluppgifter
  • Lämna momsdeklaration
  • Mina sidor
  • Moms- och arbetsgivardeklarationer
  • Momsåterbetalning inom EU
  • Ombud och behörigheter
  • One Stop Shop (MOSS ‑ OSS)
  • Periodisk sammanställning för moms
  • Personalliggare, bygg
  • Preliminär inkomstdeklaration
  • Punktskatt - deklaration
  • Punktskatt - händelse
  • Punktskatt – återbetalning
  • Rapporteringspliktiga arrangemang - lämna filer
  • Rapporteringspliktiga arrangemang – skapa rapport
  • Registrera företag på verksamt.se
  • Registrering av utländska företag i Sverige
  • Rot och rut – företag
  • Se, anmäl, ändra och avanmäl byggarbetsplatser
  • Skattekonto
  • Stöd vid korttidsarbete

Tjänster utan elektronisk identifiering

  • Beräkna taxeringsvärde
  • Beställ kopia på bouppteckning
  • Bilförmånsberäkning
  • Besök servicekontor
  • Hjälp att välja behörighet
  • Hämta din skattetabell
  • Hämta företagsinformation
  • Hämta rätt bilaga till Inkomstdeklaration 3
  • Infoträffar
  • Lämna särskilda uppgifter
  • MOSS ‑ OSS (VoeS)
  • OCR-beräkning
  • Representation – räkna ut ditt avdrag
  • Räkna ut din skatt
  • Se beräkningsgrund för taxeringsvärden
  • Söka taxeringsvärde

Vanliga frågor

  • Varför kan jag inte deklarera i den elektroniska tjänsten med hjälp av min elektroniska legitimation?

    Om du inte kan deklarera i e-tjänsten kan det bero på att du inte har en förhandsifylld deklaration för dig själv. I så fall måste du begära en deklarationsblankett, på något av följande sätt:

    • Genom Skatteverkets beställningstjänst.
    • Genom att ringa Skatteupplysningen på 0771-567 567.
    • Besöker ett skattekontor.

    När du har fyllt i formuläret, underteckna det och skicka det till:

    Skatteverket
    Inläsningscentralens förklaring av
    hyra 1
    FE 8000
    107 75 Estocolmo

  • Kan jag logga in och se min returinformation efter att den har skickats in?

    Ja, du kan när som helst gå in och läsa informationen på din skattedeklaration med hjälp av din elektroniska legitimation.

  • Hur låser jag mitt elektroniska ID-kort?

    Om du har tappat bort din elektroniska identifiering eller misstänker att den används av någon annan måste du spärra den omedelbart.

    Om du har ett Mobilt Bank-ID eller Bank-ID, kontakta banken som utfärdat det elektroniska ID:t. Men om du har en elektronisk legitimation på Skatteverkets ID-kort måste du ringa direkt till skatteverket och spärra ID-kortet.