Skatteverket id kort

Skatteverkets ID-kort är en legitimation som visar dina uppgifter, som din ålder och ditt foto, så att du kan identifiera dig till exempel på banken eller i butik.

Här hittar du detaljerad information om id-kortet, inklusive hur och var du kan få det.

Hur ansöker man om Skatteverkets legitimation?

För att få ett ID-kort, så här behöver du göra:

  • Du ska personligen gå till något av Skatteverkets kontor där legitimation utfärdas.
  • Innan du besöker kontoret måste du ha betalat ansökningsavgiften som är 400 SEK.
  • Du måste ha en identitetshandling som visar vem du är.
  • Dessutom måste du vara folkbokförd i Sverige och ha fyllt 13 år.
  • Om du är under 18 år måste du ha din vårdnadshavares godkännande.

Totalt finns det 27 servicekontor dit du kan gå för att begära ett legitimationskort. Utöver dessa finns det 11 andra servicekontor som utfärdar denna legitimation.

Kom ihåg att du måste boka tid innan du går till närmaste kontor för att behandla ditt ID-kort. Du kan boka din tid online genom att klicka här.

Hur betalar man ansökningsavgiften?

Innan du besöker skatteverket för att behandla ditt ID-kort måste du ha betalat ansökningsavgiften som motsvarar 400 SEK. Du kan betala avgiften via bankgiro 389-0100 (Swedbank).

Om du betalar från utlandet måste du använda följande koder:

  • IBAN (International Bank Account Number): SE55 1200 0000 0128 1012 1613
  • Swift/BIC: DABASESX

Danske Bank

Normalmstorg 1

S-103 92 Stockholm

Kom ihåg att ange ditt personnummer som OCR eller meddelande om du betalar via nätbank.

När betalningen är gjord är det viktigt att du förvarar ett kvitto som bevisar att du har betalat ansökningsavgiften. Om du gör betalningen online kan du skriva ut kvittot efter genomförd operation och visa upp det på skattekontoret som utfärdar legitimationskortet.

Tänk slutligen på att kortet inte är återbetalningsbart.

Hur fungerar elektronisk identifiering på ID-kortet?

Skatteverkets ID-kort innehåller även en elektronisk legitimation som kan användas för att logga in på skatteverkets olika tjänster. Så när du får ett ID-kort får du också en elektronisk legitimation.

ID-kort utfärdade från september 2017 innehåller ett AB Svenska Pass elektroniskt ID. För att använda den elektroniska identifieringen av AB Svenska som finns i ditt ID-kort behöver du en dator och en kortläsare. Om du använder ditt elektroniska ID för första gången eller om du använder en ny webbläsare, måste du installera plugin-programmet SConnect i din webbläsare.

Å andra sidan innehåller ID-kort utfärdade före september 2017 ett Telia AB elektroniskt ID. För att kunna använda Telia AB:s elektroniska ID som finns i ditt ID-kort behöver du en dator, en kortläsare och för att installera programvaran NetID.

Vanliga frågor

  • Var kan jag boka tid för att ansöka om id-kortet?

    Innan du besöker skattekontoret för att ansöka om id-kortet, boka tid genom onlinebokningen av de statliga servicekontoren.

  • Behöver jag ett nytt ID-kort om jag byter namn eller personnummer?

    Ja, det är viktigt att din legitimation innehåller dina korrekta personuppgifter, som de framgår av folkbokföringen. Om du ändrar dina personuppgifter, begär ett nytt id-kort från Skatteverket.

  • Kan jag använda mitt ID-kort utomlands?

    Nej, Skatteverkets ID-kort är endast giltigt i Sverige, därför kan du inte använda det som pass när du reser utomlands.

  • Hur spärrar jag mitt ID-kort?

    Om du tappar bort ditt ID-kort eller blir utsatt för stöld ska du kontakta Skatteverket för att omedelbart spärra kortet.

    Om du har ett blå-orange kort som utfärdats efter juni 2022 eller ett grönt kort som utfärdats mellan september 2017 och maj 2022, måste du ringa 0103311010 för att spärra kortet. Om du är utomlands ska du ringa +46 10 331 1010.

    Om du däremot har ett blått ID-kort som utfärdats före september 2017 måste du ringa 020-32 32 62 för att spärra kortet. Men om du är utomlands bör du ringa +46 771 32 32 62.